
Jzus cmei, elnevezsei
Messis
A „Messis” a hber masijakh, mosiakh, valamint az armi msikha
szavak magyar alakja. A sz jelentse „felkenetett”, a Hber
Bibliban gyakran elfordul s a szent olajjal felkent fpapot
vagy kirlyt jelentette. A Biblia azonban nem utal arra, hogy
Jzust felkentk volna. A keresztny arabok Jzust
„Yasu’ al-Masih”-nak, azaz Jzus Messis hvjk.
Krisztus
Az jszvetsg grg nyelvben a Messis sz fordtsa ???????
(Khrisztosz), azaz krizmval (szentelt olajjal) felkent.
Ez terjedt el a tbbi eurpai nyelvben is, a magyarban pldul
Krisztus alakban. A keresztnyek Jzust gyakran
Jzus Krisztusknt emltik. Az keresztny idkben a grg hal
(IX?Y?) sz kezdbetibl a kvetkez rvid hitvalls keletkezett:
„ΙΗΣΟΥΕ ΧΡΙΣΤΟΣ ΘΕΟΝ ΥΙΟΣ ΣΩΤΗΡ
(Jszsz Khrisztosz The Hiosz Sztr)
A sor jelentse „Jzus Krisztus, Isten fia, Megvlt”.
A hal sokig volt Jzus szimbluma.
A keresztnysgben Jzust a mai napig szimbolizljk
a XP (kh-r) betkkel.
Az evangliumokban Jzus sok ms cmvel is tallkozhatunk,
mint pldul prfta, r, Emberfia s a zsidk kirlya.
Az szvetsgi prfcik ezenkvl a Messist egyszer
„Immnuel” nven emltik (sais knyve 7:14),
sais knyve egy msik helyn (9:6) pedig
„hvjk nevt: csodlatosnak, tancsadnak, ers Istennek,
rkkvalsg atyjnak, bkessg fejedelmnek.”
Jzus gyakran „Ember Finak”
hvta magt, az angyal Mrinak azt grte, hogy fia
„hvatik Isten Finak” lenni, s Jzus nem tagadta meg,
mikor a Nagytancsban megkrdeztk t:
„Te vagy teht az Isten Fia?” (Lukcs 22:70).
Azonban nhny tuds gy tartja, hogy az
„Ember Fia” kifejezs csak egy egyes szm els szemly
nvms szerept tlttte be, az „Isten Fia”
kifejezs pedig csupn egy „igaz szemlyt”
jelentett, azaz egyik cm vagy megnevezs sem rthet
sz szerint. Erre utalnak a korabeli feljegyzsekben
tallhat hasonl, a zsid papok s brk esetben
is alkalmazott szhasznlatok is.
sszessgkben mindezek a cmek a keresztnysg tbbsgnek
Jzus isteni mivoltt tanstjk, br vannak olyan trtnszek
s ms egynek is, akik ms rtelmet tulajdontanak nekik.
Vermes Gza mai trtnsz „Jzus a zsid;
az evangliumok trtnszeti olvasata”
cm mvben rszletesen tanulmnyozza tbbek
kztt Jzus cmeit is. A kvetkezket tallta:
Prfta
A Hber Biblia prfti olyan emberek voltak, akik
Istennel beszltek (teopneusztia s teofnia),
Isten beszdeit a npeknek hirdettk s ezzel gyakran a
politikai-gazdasgi hatalmat is kritizltk. A Jzus korabeli
farizeusok
hite szerint a prftk kora Malakissal lezrult,
de az apokrif Makkabeusok 1. knyvnek rja gy hitte,
hogy egy prfta egy napon jra megjelenik Jdeban.
Dnielt nem is tartottk prftnak, mert az akkori blcsek
gy vltk, hogy k a prftk szellemi rksei,
s magukat az Isten trvnyei kzvettinek tartottk.
Emellett a Sirk Blcsessge 48:10. verse egy prftnak
jra megjelenst a vilg vge elhrnknek tekinti.
Zsid kortrsai Jzust prftnak tartottk
(Mt evangliuma 21:11 s Lukcs 7:16) szerint,
s Jzus is, hacsak tttelesen s pldlzva is,
de prftnak hvta magt
(Mt evangliuma 13:57, Mrk 6:4,
Lukcs 4:24-ban). Ezek ellenre a keresztnyek
nem szvesen hasznltk ezt a cmet r, taln mert
az els kt szzadban Jdeban sok olyan sarlatn lt,
akik a vilg vgt prftltk.
r
Br az evangliumok s az Apostolok cselekedetei gyakran
hasznljk az r cmet Jzusra, Jzus soha nem hivatkozott
magra ekppen, mindig csak msok hvtk gy.
Ezt a tnyt aztn sokan sokflekppen magyarztk:
nmelyek gy vlik, hogy a tantvnyok nem azrt hvtk
rnak, mert istensgnek tekintettk, hanem csupn mint a
tanul a tantjt hvja gy. Vannak akik gy gondoljk,
hogy az jszvetsg ugyan istensgkppen hasznlja
ezt a cmet, de kveti csak halla s feltmadsa
utn tulajdontottak neki istensget.
Msok azonban gy rvelnek, hogy sem Jzus,
sem tantvnyai nem hasznltk az arm mara
(„r”) kifejezst, a grg kriosz („r”) kifejezst pedig
csak a korai nemzsid megtrk klcsnztk
a pogny grgktl. Mindenesetre az evangliumok
gondos olvassa arra utal, hogy a npek tbbsge
Jzust rknt szltotta a csodatvnek
(fleg Mt s Mrk evangliumban) vagy a tantnak
(mint Lukcs evangliuma) jr tisztelet kifejezsre.
gy tnik teht, hogy a legtbb esetben az „r”
kicserlhet a magyar „r”-ral, vagy „tant r”-ral, a rsz
rtelmnek megvltoztatsa nlkl.

|